Romanov blog

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Tutorial : Prve krocky v Rhinocerose

Jednoduchy tutorial pre zaciatocnikov v Rhinocerose


Tutorial k Programu Rhinoceros

Rhinoceros je skvely CAD program , vhodny i pre zaciatocnikov pre svoju jednoduchost . V kratkych tutorialoch si ukazeme , ako  vytvorit jednoduche sceny a narabat  s nastrojmi programu .

Spustime Rhinoceros , na obrazovke sa nam ukaze hlavne okno :
Na obrazovke sa nachadzaju 3 pohlady (pohlad zhora {top} , pohlad spredu {front} , pohlad zprava {right}) + perspektiva {perspective} . Uplne vpravo sa nachadza nastrojova lista , z ktorej sa daju spustat jednotlive prikazy na tvorbu kriviek , obdlznikov a rozlicne operacie na spajanie a delenie objektov , ich nastavovaniu a podobne.

Zakladne ovladanie :

lavym tlacitkom mysi uchopujeme a prenasame objekty
CTRL+prave tlacitko mysi - otacame scenou v perspektive
SHIFT+prave tlacitko mysi - posuvame s scenou v perspektive
samotne SHIFT nam ulahcuje posun objektov v nahladoch tak , ze obmedzuje pohyb iba vo vertikalnom a horizontalnom smere pri otacani objektu , alebo jeho posuvani .

Ako prve si zatlacime funkciu SNAP , ktora sa nachadza uplne dole . Ulahci nam posuvanie objektov po fixnej mriezke .

Zacneme vytvarat zakladne objekty : kuzel , gulu a kvader pomocou nastrojov Cube,Cone a Spheroid :


Jednotlive objekty najdete na bocnom paneli ,ked nad obrazkom kocky zatlacite dlhsie lave tlacitko mysi ,

A vyskoci vam nasledujuca roletka .

lavym tlacitkom mysi zvolime objekt (napriklad kuzel , ako je na obrazku)

Okrem kuzela , kvadra a guli vytvorime aj spodnu dosku , ktora je v podstate tenky kvader o velkych rozmeroch :


pohlad zboku na scenu :


Prepneme sa do perspektivy .

Zatlacime modru gulicku (Render - renderovanie) , a zacne vypocet sceny ...


Avsak objekty nie su vyfarbene , pretoze im chyba nastavenie (priradenie) farby ... To sa da vsak hned napravit .

Pocas poslednych ukonov , by mala Vasa scena vyzerat nasledovne : (na obrazku je aj zapnute tienovanie perspektivy pre rychly nahlad sceny . Zapina sa to pomocou sivej guli {shade} )


Priradovanie materialov , textur a farieb sa nachadza v  Object properties (vlastnosti objektu) :


Zvolime kolonku Material (material)


A zvolime farbu ....

Odporucam zvolit odtiene pastelovych farieb , ktore nie su az take "pocitacove" a viac lahodia oku .

Opetovne stlacime modru gulu (rendering) :


Nezufajte nad sucasnym vzhladom , v neskorsich tutorialoch sa dopracujeme k nizsie polozenemu obrazku


Nezabudnite si zapametat Vasu scenu pomocou File/Save a pomenujte ju napriklad TEST1.3DM
Dufam , ze tento tutorial Vam trosku objasnil zakladne prace vo Rhinocerose . Nezabudnite zanechat (konstruktivny :-) ) komentar k tomuto clanku .

30 dnovu skusobnu verziu programu Rhinoceros je mozne stiahnut v www.rhino3d.com v sekcii downloads

CGI ART | stály odkaz

Komentáre

Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014